Апелациони суд у Нишу потврдио је пресуду Основног суда у Врању којом је досуђена надокнада штете због непризнавања права наванредно повећање пензија за 11,06 одсто.

С обзиром на значај пресуде, текст пресуде доносимо у целини.

 

РЕПУБЛИКА СРБИЈА

АПЕЛАЦИОНИ СУД У НИШУ

13 Гж. 1284/13 27.06.2013. године

H и ш

У ИМЕ НАРОДА

АПЕЛАЦИОНИ СУД У НИШУ, у већу састављеном од судије ---------------, председника већа, и чланова већа -------------- и -----------------, у правној ствари тужиоца ------------ из Врања, кога заступа ---------------------, адвокат из Врања, против туженог Фонда за социјално осигурање војних осигураника Београд, Филијала у Врању, ради накнаде штете, вредност предмета спора 368.866,81 динар, одлучујући о жалби туженог, изјављеној против пресуде Основног суда у Врању, П.бр.4178/12 од 20.03.2013. године, у седници већа одржаној дана 27.06.2013. године, донео је

 

П Р Е С У Д У

 

ОДБИЈА СЕ као неоснована жалба туженог Фонда за социјално осигурање војних осигураника Београд, Филијала у Врању, и ПОТВРЂУЈЕ пресуда Основног суда у Врању, П.бр.4178/12 од 20.03.2013. године.

 

О б р а з л о ж е њ е

 

Првостепеном пресудом ставом првим изреке, обавезан је тужени Фонд за социјално осигурање војних осигураника Београд, Филијала у Врању, да тужиоцу -----------------------из Врања исплати на име мање исплаћене пензије у висини од 11,06 % за тражени период, износе ближе означене у овом ставу изреке, са законском затезном каматом почев од доспећа сваког појединачног месечног износа, па до коначне исплате.

 

Ставом другим изреке, обавезан је тужени да тужиоцу на име трошкова

парничног поступка исплати износ од 73.354,00 динара, са законском затезном

каматом почев од 20.03.2013. године до коначне исплате, у року од 15 дана по пријему пресуде.

 

Трећим ставом изреке, одбијен је приговор апсолутне ненадлежности суда за поступање у овбј правној ствари.

 

Благовременом жалбом тужени побија наведену пресуду из свих законских разлога, с предлогом да другостепени суд укине ожалбену пресуду и предмет врати првостепеном суду на поновно суђење или исту преиначи у смислу жалбених навода.

 

Испитујући побијану пресуду у смислу чл. 386. Закона о парничном поступку, Апелациони суд у Нипгу је нашао да је жалба туженог неоснована.

 

Побијана пресуда није захваћена битним повредама одредаба парничног поступка из чл. 374 ст. 2 тач.1,2,3,5,7 и 9 ЗПП-а на које Апелациони суд пази по службеној дужности, нити погрешном применом материјалног права, као ни битним повредам из чл. 374 ст.2. тач.12 ЗПП, на које се жалбом неосновано указује. Изрека пресуде је разумљива, не протавуречи себи ни разлозима пресуде, а дати разлози су јасни и нису противуречни изведеним доказима.

 

Према чињеничном стању у списима предмета, утврђено је да је тужилац корисник старосне пензије по решењу СП бр.106796 УП-1 1343/97 од 23.12.1997. године. Тужени је исту редовно исплаћивао у складу са поменутим решењем, у износу од 84 % од пензијског основа. Како је ступањем на снагу Закона о Војсци Србије (Сл.гласник PC бр.116/07 од 01.01.2008. године), утврђен нов начин усклађивања пензија, тужилац се туженом фонду обратио захтевом ради доношења решења о усклађивању пензије за 11,06 %, а како је то предвиђено решењем туженог органа од 25.01.2008. године, али је такав захтев одбијен. Вештачењем од стране вештака финансијске струке утврђено је да је тужиоцу мање исплаћена пензија због неизвршеног усклађивања од 11,06 %, за период од 01.01.2008. године до 30.11.2012. године, у износу од 368.866,81 данар, исказано по месецима са доспелошћу сваког месечног износа. Тужени је у току поступка истицао да нема основа за примену ванредног усклађивања пензија за наведени износ, јер корисници војних пензија нису били у систему пензијског и инвалидског осигурања, да тужиоцу поменути износ на име мање исплаћене пензије не припада, као и да суд опште надлежности није надлежан да одлучује у овој правној ствари.

 

Код овако утврђеног чињеничног стања, правилно је првостепени суд применио материјално право када је усвојио тужбени захтев тужиоца и обавезао туженог да за тражени период тужиоцу исплати на име накнаде материјалне штете због мање исплаћених месечних износа припадајуће пензије, шно се из става првог изреке, са траженом законском затезном каматом.

 

Наиме, одредбом чл. 261. Закона о Војсци Југославије, било је одређено да се пензије војних осигураника усклађују у односу на плате професионалних

војника и да прописе o усклађивању пензија на основу овог члана доноси савезни министар за одбрану. Наведене законске одредбе престале су да важе на основу одредбе чл. 197. ст. 2 Закона о Војсци Србије, који је ступио на снагу 01.01.2008. године. Даље је одредбом чл. 193 ст. 1 Закона о Војсци Србије прописано да се усклађивање износа пензија војних осигураника остварених до дана ступања на снагу овог закона, као и пензија остварених након ступања на снагу овог закона, врши по динамици и на начин утврђен законом којим се уређује пензијско и инвалидско осигурање, а чл. 5 Уредбе о начину остваривања и престанку права из пензијског и инвалвдског осигурања, је било прописано да се пензије и друга примања војних осигураника усклађују по службеној дужности, као и да ће се појединачна решења о усклађивању пензија и других примања војних осигарника издавати на захтев војних осигураника.

 

Усклађивање војних пензија почев од 01.01.2008. године, када је ступио на снагу Закон о Војсци Србије, разликује се од начина на који је то питање било уређено до тог датума, јер су ступањем на снагу поменутог закона, преетале да важе одредбе Закона о Војсци Југославије, којима је било одређено да се пензије усклађују у односу на плате професионалних војника и да прописе о усклађивању пензија доноси савезни министар за одбрану. Тужени Фонд је у обавези да на основу решења којим је извршено ванредно усклађивање пензија у 2008. години, за 11.06 %, војним осигураницима исплаћује пензије и новчане накнаде по овом решењу и то од 01.01.2008, па надаље, по службеној дужности, а издавање појединачног решења о усклађивању пензије није предуслов за исплату усклађене певзије, па је правилна одлука суда као у изреци побијане пресуде.

 

Одредбом чл. 21 ст.1 Закона о изменама и.допунама Закона о пензијском и инвалидском осигурању („Службени гаасник PC" бр. 85/05), измењен је чл. 80. Закона о пензијском и инвалидском осигурању, којим је одређен начин усклађивања пензија, па је одређено да се пензије од 01. априла и 01. октобра текуће године, усклађују на основу статисгичких података, са кретањем трошкова живота на територији Републике у претходних 6 месеци, а одредбама чл. 73. наведеног Закона о изменама и допунама Закона о пензијском и инвалидском осигурању, предвиђено је да се за 2006, 2007 и 2008. годину, пензије, изузетно од чл. 21. тог закона, усклађују са процентом раста трошкова живота и процентом раста, односно пада зараде. Сагласно одредби чл. 75 ст. 1 истог закона, предвиђено је да уколико просечан износ пензије корисника у осигурању запослених исплаћене за претходну годину износи мање од 60% од износа просечне зараде, без пореза и доприноса запослених - на територији Републике у претходној години, пензије ће се ванредно ускладити од 01. јануара текуће године, за проценат којим се обезбеђује да се износ просечне пензије за претходну годину корисника у осигурању запослених доведе до нивоа од 60% просечне зараде без пореза и доприноса исплађених у претходној години. Према ст. 2. тог члана, ово ванредно усклађивање може се примењивати најдуже три године од дана почетка примене овог закона ( од 01.01.2006. године до 2009. године).

 

Неосновани cy жалбени наводи којима ce истиче да се ванредно усклађивање пензије у проценту од 11,06% односи за 2007. годину и да исти не може да се примени на усклађивање војних пензија које су за 2007. годину усклађене сагласно Закону о Војсци Југославије, као и да војни пензионери нису били у систему пензијског и инвалидског осигурања у 2007. години, имајући у виду да је тужени био у обавези да тужиоцу извршпи усклађивање пензија за поменути проценат и то почев од 01.01.2008. године, у складу са одредбама Закона о пензијском и инвалвдском осигурању, на основу чл. 5 Уредбе о начину остваривања и престанка права из ПИО војних осигураника, при чему је тужиоцу причинио штету у висини разлике између износа исплаћених пензија и износа који је био дужан исплатити у складу са одредбама поменутог закона. Осим наведеног, пензије војних осигураника од 01.01.2008. године усклађују се по динамици и на начин утврђен законом којим се уређује пензијско и инвалидско осигурање, па је Закон о пензијском и инвалидском осигурању једини општи акг на основу кога се тим корисницима могу вршити усклађивања пензије, па и предметно ванредно усклађивање од 11,06 %. С тим у вези, акт о усклађивању пензија, који доноси надлежни орган организације у којој се остварују права из пензијског и инвалидског осигурања, јесте акт техничко-спроведбеног карактера донет у поступку извршавања законом утврђених обавеза Фонда, којим се не уређују права и обавезе осигураника, већ се сагласно начину и методу утврђеном законом, одређују конкретни проценти усклађивања пензија.

 

Тужилац се пре подношења тужбе, обратио захтевом туженом Фонду у циљу утврђења потраживања због неизвршеног усклађивања пензије од 11,06 %, те је на тај начин у смислу чл. 388 ЗОО прекинут ток рока застарелости, па су неосновани жалбени наводи да је потраживање тужиоца застарело, јер је тужилац управо покретањем управног поступка прекинуо ток рока застарелости, а предмет тужбеног захтева је идентично потраживање. Осим наведеног, правилно је првостепени суд досудио и законску затезну камату од доспелости сваког појединачног износа, јер се ради о новчаној обавези по чл. 277 ЗОО и тужилац има право на затезну камату почев од дана падања у доцњу са исплатом сваког месечног примања, па се фактички ради о штети која сукцесивно настаје због доцње у испуњењу новчане обавезе од стране органа туженог, и тужилац има право на потпуну накнаду штете у складу са одредбама чл. 190 и 278 ЗОО, што подразумева и исплату затезне камате од доцње дужника.

 

Правилно је првостепени суд одбио н приговор апсолутне ненадлежности суда за поступање у овој правној ствари, јер се ради о накнади штете због мање исплаћених износа пензије од стране туженог органа у смислу чл. 172 ст. 1 ЗОО, при чему је исти орган био у обавези да према наведеном решењу од 25.01.2008. године, изврши усклађивање пензија свим војним осигураницима, за шта је надлежан суд опште надлежности, па cy у том смислу неосновани жалбени наводи туженог.

 

Правилна је и одлука о парничним трошковима јер је донета у складу са чл. 153 и 154 ЗПП.

 

Како се осталим жалбеним наводима само понављају наводи који су били предмет оцене од стране првостепеног суда, а не доводи у сумњу законитост и правилност побијене пресуде, то је на основу члана 390 ЗПП одлучено као у изреци ове пресуде.

 

АПЕЛАЦИОНИ СУД У НИШУ, 27.06.2013. године, Гж. 1284713.

 

Председник већа-судија, с. р.


 

 

 

 

 

 

Држава не извршава одлуке Уставног суда Србије о исплати штете због повреда уставом зајемчених права

Пред Европским судом за људска права тренутно је 17.000 представки које су поднели грађани Србије, a у току је 11.500 поступака. Наша земља је пета у Европи по броју представки, а прва четири места заузимају Италија, Русија, Украјина и Турска.

Радио-телевизија Србије емитовала је у другом дневнику 9. августа прилог о проблемима војних осигураника у источној Србији, који уз велике напооре и потешкоће долазе до лекова. Овај прилог преносимо у целини, уз напомену да је Удружење војних пензионера Србије код надлежних органа у последње две године више пута интервенисало у вези са проблемом снабдевања лековима корсника војних пензија.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Државни секретар у Министарству одбране Републике Србије Зоран Ђорђевић са сарадницима сусрео се 7. августа са председником Удружења војних пензионера Србије Љубомиром Драгањцем, председником новобеоградске организације УВП (најмногољудније организације у земљи) Константином Арсеновићем (иначе потпредседником Народне скупштине Републике Србије).

Обавестивши представнике Министарства одбране о проблемима који тиште кориснике војних пензија, Љубомир Драгањац је посебно подвукао да су државне институције последњих година доносиле регулативу о укидању прописа и институција о социјалном осигурању војних осигураника и радиле на томе да се оно у целости или по деловима пренесе у надлежност већ постојећих републичких организација. Заложио се за поновно враћање пензионог и инвалидског осигурања у Фонд СОВО, у којем су биле изражене специфичности војне професије у односу на друга занимања.

Представници УВПС су нагласили да би државни органи требало ефикасније да решавају законом утврђена права корисника војних пензија, што се односи на тзв. мали дуг, који није остварило више од 12.000 војних пензионера. Предочена је и ситуација везана за остваривање права на ванредно повећање војних пензија 11.06 одсто, јер државни органи и поред пресуда Уставног суда упорно одбијају усклађивање месечних принадлежности, увећавајући судске трошкове у укупним трошковима који ће пасти на терет пореских обвезника. Било је речи и о мерама које треба предузети у вези са здравственим обезбеђењем корисника војних пензија, нарочито о правима које имају цивилни осигураници, а војнима је то ускраћено.

Државни секретар Зоран Ђорђевић обавестио је представнике УВПС да ће Министарство одбране, у оквиру својих надлежности, још једном анализирати предлоге и примедбе, те да ће с тим у вези предузети потребне кораке. За све оно што је у надлежности Министарства одбране (социјална помоћ и хранарина), после свестране и свеобухватне анализе, биће донета конкретна решења. Како је том приликом истакао Ђорђевић, одговорни у Министарству одбране остају отворени за даљи дијалог и деловање у складу са важећом законском регулативом.

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

 

Државни секретар у Министарству одбране Републике Србије Зоран Ђорђевић са сарадницима сусрео се 7. августа са председником Удружења војних пензионера Србије Љубомиром Драгањцем, председником новобеоградске организације УВП (најмногољудније организације у земљи) Константином Арсеновићем (иначе потпредседник Народне скупштине Републике Србије).

 

На основу Правилника о начину коришћења средстава солидарности за пружање помоћи члановима Удружења војних пензионера Србије, Изврши одбор је на седници оджаној 1. августа 2013. године, разматрао захтеве достављене од септембра 2012. до закључно са 31. мартом 2013. године, и на основу прописаних критеријума и испуњених услова, донео је 25 одлука о додели јенократне социјалне и хумаитарне помоћи и то за:

 

 

 

У последње време више корисника војних пензија реаговао је захтевом да се Удружење војних пензионера, обрати Суду за људска права у Стразбуру ради остваривање права на ванредно повећање пензија од 11,06 одсто.

 

Председник УВПС Љубомир Драгањац упутио је писмо председнику Врховног касационог суда у вези са процесом остваривања права на ванредно повећање пензија за 11,06 одсто. Због значаја садржаја, писмо доносимо у целини:

Известан број корисника војних пензија огласио се примедбама које се односе на набавку лекова на основу конзилијарног мишљења лекара.
Уколико имате проблема са остваривањем права на одређене лекове овим путем, потребно је да Удружењу војних пензионера доставите следеће податке:
- Име и презиме,
Дијагноза,
Назив лека,
Од када употребљавате тај лек

 

У ,,Службеном гласнику“ Републике Србије објављен је податак Републичког Фонда Пензионог и инвалидског осигурања о новом износу за погребне трошкове, који ће важити за јули, авуст и септембар 2013. године. За категорију запослених исплаћиваће се износ од 39.121,00 динара.