Подела књижица при крају

ДОБРИ И ЛОШИ ПРИМЕРИ

Израда и подела нових здравствених књижица за војне осигуранике је при крају. Био је то мукотрпан и напоран задатак. Након обавештења војним осигураницима 2010. да приступе попуњавању пријаве за израду нових здравствених књижица на местима где су иначе и оверавали здравствене књижице приступило се том обимном послу. Општинске организације УВПС и месни одбори  као и информативни лист „Војни Ветеран“ приступили су обавештавању осигураника о времену и  месту попуњавања образаца па и начину попуњавања.

Попуњени обрасци су достављани Фонду за СОВО где се приступило провери података, изради нових здравствених књижица и идентификационих картица. У том обимном послу било је напорног рада, пријатних али и непријатних сцена. Неки осигураници нису имали тачну адресу становања, мањи број неисправан ЈМБГ,  појединцима се променио статус осигурања, многи су променили адресу становања, итд. Ту је долазило и до случајева:  да су активисти грешили у преписивању података из личне карте а осигураник потписао те податке за које се  у процесу израде ЗК испоставило да су погрешни а потписник је сносио последице нетачности. У таквим ситуацијама неки осигураници нису бирали речник, ни методе истеривања правде,  па се ишло дотле да су се директно обраћали МО, директору Фонда за СОВО или преко других утицајних појединаца. Но, на крају се ипак све то завршавало како и доликује и ти осигураници су добијали своја здравствена документа. Јављало се неразумевање за законска решења код случајева издржаваних особа, родитеља или код разведених особа које су добиле издржавање односно алиментацију, прекида школовања или ступања у радни однос када се прелази на лично здравствено осигурање. На крају и то се решавало у складу са Законом.

 

УВПС дало је директиву општинским организацијама а оне месним да се ступи у контакт са свим члановима, да им се пружи стручна помоћ у реализацији овог задатка. Е, ту су наступили први проблеми који су решавани у ходу. Свакако је за похвалу рад огромне већине активиста али има и случајева где се олако и површно приступило овом задатку. Тај немар, и активиста и осигураника,  довео је до тога да многи осигураници и након две године још нису попунили одговарајуће обрасце за нову ЗК иако је важност старе ЗК истекла 1.10.2012. Имајући у виду да су војни пензионери она група осигураника којима је због нарушеног здравља потреба свакодневна и благовремена,  стручна, здравствена помоћ, поседовање ЗК је од примарног значаја. Ако немате исправна здравствена документа та помоћ ће изостати а здравствено стање осигураника ће се још више погоршати а може у неким случајевима  доћи и до фаталних последица.

Због свега изнетог, овом приликом, истаћи ћемо рад активиста у београдским општинама Палилула и Стари град. Све активности су се одвијале преко општинске организације са седиштем у Владетиној број 5 уторком и четвртком од 09,00 до 15,00. Осигураници су обавештавани: телефоном, обавештењима која су убацивана у поштанске сандучиће, обавештењима која су истакнута у просторијама ВМЦ  на видна места и усменим путем. Након израде ЗК дистрибуција је вршена у терминима рада УВП у наведеном времену са наведеног места.

Да се овај задатак изврши упорним радом предњачили су: председник ОпОр УВП Влајко Тодорчевић, секретар Милан Китановић и активисти: Ратомир Симић, Драган Јовановић и Лазар Стаменковић. Несебичан је био Ратомир Симић који је са хируршког стола уместо у постељу кренуо на терен да уручује ЗК.  На уручивању ЗК нарочито се истакао и генерал у пензију Лазар Стаменковић. Он је сваког четвртка изузимао од 20 до 30 ЗК и по списку уручивао на палилулском подручју Карабурма где иначе и станује. Ишао је од стана до стана и уручивао ЗК  по  списку уз потпис који је уторком враћао у Општински одбор. Уручио је тако преко 180 ЗК а једино је, нажалост, ЗК враћао од оних осигураника који су у међувремену преминули. Тим својим радом допринео је да се у овој општинској организацији повећа број новоучлањених за више од стотину. Да овај рад није био баш без догодовштина изнећемо овај пример: Звони Лазар на врата једног осигураника али нико не отвара. Из стана долазе звуци који дају на знање да се унутра налазе станари. Лазар понавља притисак на звонце. Након неког времена отварају се врата и на њима се појављује, главом и брадом, тражени осигураник. Лазар га обавештава да му је донео ЗК, пружа му је и показује место на списку где треба да потпише. Наш осигураник узима ЗК са коментаром: „Шта, бре, ви заставници,  само нешто извољевате. Те узми ово, те потпиши овде.“ Када се потписао Лазар узима списак у руке и лепо му каже: „Ја нисам заставник“, Па шта си? – следи питање. Генерал у пензији – рече Лазар, захвали се за потпис и оде. Наш јунак остаде на отвореним вратима и даље да стоји без речи. Самопрегорним радом Лазар и наведени активисти успели су до 20.9.2012.  да уруче и поделе преко 75% ЗК.

На нашу жалост а и осигураника има неких општинских организација и месних одбора који су пришли овом задатку не сагледавши последице по своје чланове осигуранике па се догодило да из тих организација осигураници тек сада подносе захтеве за израду нових ЗК. Такав случај може довести осигураника у незавидну ситуацију  ако му у међувремену затреба медицинска помоћ неће имати исправну ЗК.

Многи осигураници су ми поставили питање: због чега је потребно заменити ЗК? Одговор је једноставан: У току је умрежавање МО, ВМЦ, ВМА,  војних амбуланти и апотека ради повезивања у јединствени електронски повезан здравствени систем који ће моћи у сваком тренутку и на сваком месту пружити потребне податке о: броју осигураника који су затражили здравствену помоћ у току дана, месеца, године, које прегледе су обавили, код којих лекара и специјалиста, од које болести болују, које лекове су им интернисти преписали, на које лекове су алергични,  које лекове су апотеке издале, који потрошни материјал је утрошен, које залихе су смањене и са којим количинама их треба зановити, итд. Здравствени подаци, по овлашћењу, моћи ће се користити из сваког места на територији целе Републике Србије. На тај начин ће се омогућити увид у здравствени картон са даљине, на летовању или  путовању,  приликом изненадних указаних потреба пружања лекарске помоћи, иста одмах и квалитетно пружи . Такође, ова електронска обрада података створиће реалну слику потрошње и потреба на основу које ће се радити: месечни, годишњи и вишегодишњи планови о занављању и склапању уговора за обезбеђење медикамената за попуну залиха, за планирање и попуну техничким апаратима, за школовање медицинских кадрова потребних здравственим установама за пружање здравствених услуга, и тд. Оваквим квалитетним анализама осетно ће се побољшати здравствена заштита осигураника и уштедети огромна средства која ће се употребити за опремање здравствених установа новим модерним  апаратима, усавршавање кадрова, обезбеђење квалитетним лековима и потрошним материјалом.

Света Стошић