Одговор начелника ВМА на закључке Главног одбора УВПС

ЖЕЉА НАМ ЈЕ ИСТА - ДА УНАПРЕДИМО РАД

 

У Удружење војних пензионера Србије, 23. априла 2012. године, стигао је одговор начелника Војномедицинске академије бригадног генерала проф. др Маријана Новаковића на Закључке Главног одбора УВПС о „стању и проблемима здравствене заштите пензионисаних војних осигураника“ који су му недавно достављени. Одговор начелника доносимо у целини:

„Поштована господо, захваљујемо вам се на вашем допису, као и закључцима које сте нам доставили са вашег састанка одржаног на 10. седници Главног одбора у УВПС. Веома ценимо ваше сугестије и трудићемо се да у наредном периоду отклонимо све недостатке који више сметају нама него другима, јер желимо да свој рад још више унапредимо. Управо због тога морам да истакнем да у сваком послу и односу постоје две стране које морају међусобно да се разумеју и уважавају једна другу.

Ми смо пажљиво анализирали ситуацију у здравственој заштити свих припадника војске, па и војних пензионера. Констатовали смо да постоји веома велики број лекара у Војсци Србије на број војних осигураника и да се са правилном организацијом  не смеју дешавати никакви проблеми а камоли пропусти. Управо због тога,  у сарадњи са Управом за војно здравство и Центром војномедицинских установа у Београду, смо извршили анализу функционисања службе, уочили које су то слабости и дали одговарајуће предлоге. Као резултат тога начелник Управе за војно здравство пук. проф. др сц мед Зоран Поповић је донео организационо наређење о начину функционисања здравствене службе које има задатак да уведе ред и равномерно оптерети све запослене у систему војног здравства.

Сврха овога наређења јесте да постоји изабрани доктор опште медицине који ће бити надлежан за решавање свих здравствених потреба војних осигураника. Он је тај који мора да има пред собом здравствени картон са свим подацима а у случају потребе упућује осигураника на специјалистичке прегледе у здравствене установе секундарног или терцијерног нивоа. Он је тај који прописује лекове, формира медицинску документацију за остварење свих права осигураника. Након прегледа код лекара специјалисте или субспецијалисте, војни осигураник се враћа свом лекару који му прописује одговарајуће лекове. На овај начин се уводи ред јер досадашњим начином рада војни осигураници су по свом нахођењу долазили у Војномедицинску академију, често без потребе за прегледом већ само ради контроле притиска, прописивања терапије, што није задатак субспецијалистичке службе. Тако се стварају непотребни редови, гужва, незадовољство и с једне и с друге стране. Овим се скраћује време неопходно лекару за квалитетан преглед. Ако би се поступало по овом наређењу, сигуран сам да би дуге листе чекања веома брзо биле прошлост. Због тога вас молимо, да својим члановима ставите до знања овај акт начелника Управе за војно здравство и инсистирате код њих да га се придржавају.

У ставу 2. сте навели дуго чекање на специјалистичке прегледе. Одговорно тврдимо  да  осим неколико кабинета где се чека до месец дана нема дугог чекања. Што се тиче одређених дијагностичких процедура, ту се мора поштовати ред јер постојећи капацитети у целој земљи нису довољни да се истог дана или за веома кратко време обаве. У случајевима где је пацијент витално угрожен прегледи се обављају веома брзо по приоритету и ту у већини случајева нема никаквих проблема. Елективне претраге у целом свету се заказују и чекају.

Последњу годину дана се прегледи заказују у одређено време и то се махом поштује.

Што се тиче протекционаштва од стране појединаца и увођења на преглед преко реда, ја могу само да кажем да смо свесни да тога има и да чинимо све да се то искорени. Ваша примедба за корупцију је паушална. Сигурни смо да велика већина наших запослених није корумпирана и да се не можете на овај начин односити према њима. Уколико имате податке да је неко подложан томе и да то чини без обзира како се он звао и шта радио, молимо вас да то пријавите и ми ћемо вам бити захвални због тога.

Што се тиче непримереног и омаловажавајућег односа, убеђен сам да су то појединачни случајеви који и нама сметају где се трудимо да их отклонимо. Нажалост, морам да вам признам да је и друга страна веома често некоректна у свом наступу, да инсистира на неким својим правима без обавеза, при чему за све своје невоље које нису само здравственог типа окривљују здравственог радника који им се нађе први на удару. Таквих примера имамо свакодневно и никада нисмо дошли у ситуацију да појаву генерализујемо и да тражимо заштиту од некога.

Што се осталих навода тиче од тачке 4 до 8, Војномедицинска академија нема утицаја на њих. Можда можемо да кажемо да под тачком 7, војни осигураници имају у целини знатно већа права и могућности у односу на цивилне осигуранике.

Надам се да ћете ово моје писмо, осврт на ваше закључке схватити добронамерно и да ћете у том смислу и чинити све да заједнички решимо све оне проблеме који зависе од нас.“

ЗАКЉУЧЦИ 10. СЕДНИЦЕ ГЛАВНОГ ОДБОРА УВПС

1.Удружење ВПС веома цени достигнути ниво у организацији војне здравствене службе у целини, као и врхунска достигнућа на плану збрињавања и болничког третмана на клиникама ВМА и одељењима војних болница у Нишу и Новом Саду, где се постижу запажени резултати увођењем нових метода у дијагностичкој и терапеутској пракси.

2.Војномедицинска академија да хитно реши субјективне слабости које битно утичу на квалитет здравствене заштите КВП, као што су:

-дуго чекање на специјалистичке прегледе  на неким кабинетима као и на дијагностичко-лабораторијске процедуре,  преко три месеца, а некада и преко годину дана,

-непоштовање заказаних  термина за војне осигуранике због пријема на прегледе цивилних лица за које је резервисано време у поподневним сатима.

-појаве  протекционаштва од стране појединаца  и увођење на преглед преко реда, па и корупције.

3.Појаве непримереног, понекад и омаловажавајућег односа особља према КВП, што повратно доводи до нервозног и некоректног реаговања КВП. Да се прегледи у ВМА и  војним  болницама у Нишу и Новом Саду за војне осигуранике из унутрашњости решавају  у  једном дану.

4.Да се побољша  снабдевање  лековима и осталом медицинском опремом, а у  местима где нема војних апотека реши проблем издавања и овере рецепата за  КВП.

5.Планирани  рок  за издавање нових здравствених књижица и електронских картица је давно прошао, па је неопходно да се постојећи проблеми што пре превазиђу  и нове здравствене књижице поделе војним осигураницима  -  КВП.

6.Неопходно је да надлежни органи преиспитају незаконито донете одлуке о укидању права војним осигураницима на накнаду трошкова исхране у случају одласка на преглед ван места боравка и Правилника  за побољшање материјалног положаја пензионисаних војних осигураника и неодложно  донесу законите одлуке којима би се поново успоставила напред наведена укинута права.

7.Да се војни осигураници изједначе у правима и обиму права са осигураницима Републичког завода за здравствено осигурање.

8.Да се реши  проблем рефундације новчаних средстава, тако да се  исплата – повраћај новца врши у што краћем  року,  а најкасније у року од 30 дана.

Задужује се Извршни одбор да прати реализацију усвојених закључака,  извештава председника Главног одбора,  а по потреби подноси извештаје Главном одбору.